Wednesday, February 17, 2010

'24' (TV serija, Prva sezona: 2001)

odgledo sam celu I sezonu '24', tj. svih 24 epizoda.

u prvih 12 epizoda, to je nailbiting suspense if I ever felt it, savršen rolerkoster neočekivanih i uzbudljivih preokreta itd. svaka čast. problemi se javljaju u drugih 12 komada.

sa svakim narednim preokretom sve postaje nepodnošljivo usiljeno i neubedljivo posle OK doze suspenzije neverice koju je tražilo prvo tuce epizoda.

javlja se patern: 'ok, sad ste bezbedni; jao, provališe nas, idemo na sigurno mesto; ne, i ovde nas zajebaše, bežimo na STVARNO sigurno; dođavola, pobiše obezbeđenje i ovde; e, sad ste stvaaarno bezbe... aaargh; ...' mislim, taj ciklus spasavanja i zarobljavanja, vađenja iz govana i ponovnog padanja u njih, i sve to u jednom danu, u 24 časa, postaje prosto dosadno i smešno (preposterous)!

kad su još ubacili amneziju, i da su navodno mrtvi likovi zapravo živi, samo sam slegnuo ramenima: 'ok, bring it on.'

završnim twistom su se maltene posrali na skoro sve prethodno: kad se otkrije da je TA osoba izdajnik ovo dospeva na nivo zapleta iz mikijevog zabavnika, a would-be tragičan kraj ostavio me je savršeno hladnim. do tog trenutka je poigravanje saspensom postalo toliko mehaničko da me je sasvim izgubilo za ozbiljan involvement (kojim me držalo prvo tuce).


u II delu I sezone do naglašenog izražaja dolazi meni patološki iritirajuća američka dramaturgija + tematika, sa apoteozama porodice i srodnim joj vrednostima, pri čemu se solidna akcija srozava na nivo najbljutavije sapunice, sa konvencionalnim 'family uber alles!' pristupom.

smeta mi i stvarno nesvarljiva ideja – barem za moj cinični um – da će do ivice USA predsedništva da dođe neko ko je

a) crnac, pa još

b) toliki idealistički goody two shoes!

how yes not, mr blackie! truth & honesty are the way to go to the american throne! in the land of the flowers and bells and leprechauns, and magic frogs with funny little hats!

he he, u međuvremenu se desilo nezamislivo, crnac je postao USA predsednik, međutim, da li je zaista toliki goody two shoes kao što se prikazuje, to tek treba da dokaže – a da istovremeno zadovolji finansijere koji su ga na to mesto doveli!

teško mi je da zatvorim oči na prominentnu ideologiju ove serije i gledam sve to samo kao "bezazlenu zabavu".

SERBIAN COMIC BOOK VILLAIN NO. 1


tim pre što je koncept "bezazlene zabave" izmišljen upravo zato da bi se stoka uljuljkivala u sigurnost, i dok opušteno dremka uz TV posle napornog dana i vari svoj mukotrpno zarađeni ručak, da im sublimirane poruke žigošu poluretardirane mozgove skrivenim forama i fazonima ispod sve te "adrenalinske akcije" i "melodramske emocije".

prodajte te fore nekom drugom!

ako svemu tome još dodaš zle srbe za koje niko nije našao za shodno čak ni da nađe adekvatne glumce. standardna solucija: doveli hrvata da igra sina zlog srbina, i preglumljavajuće-smešnog denisa hopera da mu bude tata pod imenom VIKTOR DRAŽEN (čije ime svi, pa i on, izgovaraju kao 'DREJZEN'). taj vajni velikosrbin čak i nasamo sa svojim sinom govori po američki. ili bar da su preveli kako treba replike ('sin od kurrrve'!!!)... prema većini njih naš 'prestolonaslednik' zvuči kao rođeni šumadinac. a šta tek reći kad hopper nudi džeka da proba burek: 'try the borrack (borak).' e, moj srbine, ni burek ne umeš da izgovoriš!

SERBIAN COMIC BOOK VILLAIN NO. 2


neverovatno da ovako skupa serija nije mogla da plati jednog bednog konsultanta kako bi scenaristi imali i najblažu predstavu o tome ko su i kakvi su ti srbi, kako govore, šta jedu itsl (kad su već baš njih odabrali da budu teroristi) a ne da tokom serije ševrdaju između bosne i kosova kao da je to jedno to isto (šta će 'drejzen/dražen' na kosovu, ako je 'bio najveća pretnja miru u bosni', i to – ej, neki srpski paramilitarac je pretnja miru u bosni u 1999-oj godini, 4 godine posle dejtona!!! nansens!).

mislim, hvala na komplimentu, ali da neki slobin sluga bude u stanju da napravi organizaciju i infiltraciju OVOLIKIH razmera i da nadmudri celokupnu američku tajnu, supertajnu, kao i jebomatertajnu službu istovremeno... to je preposterous čak i za jednu TV-bozu!

a i te tajne službe i security, baš me razočaraše - bušni ko rešeto, krtice ubacile bezbrojne agente, na svaka dva sata otkriva se po jedan ubačeni element, obezbeđenja nesposobna itd. itd. itd.

nemojte mi samo pričati o 'konvencijama žanra' i 'suspenziji neverice': ne očekujem da ovo bude dokumentarac ili da svi imaju ubedljivu motivaciju, psihologiju, psihofizičke moći (neokrnjene time što 2 dana nisu spavali; čuj, neokrnjene – niko ni PODOČNJAKE nema, a kamo li da počne da se prozeva tokom ova '24 časa'...) ali nemojte mi ovolike rupe u zapletu, i prostu LENJOST (u konstrukciji 'zlikovaca') pravdati time što je ovo akciona serija, pa ne mora sve da bude kao u stvarnom životu.

uprkos navedenim stvarima koje su mi sreću kvarile tokom konzumacije, priznajem da ovde ima dovoljno kvaliteta da im ipak pružim šansu i pogledam bar još jednu ili 2 sezone dok odmaram mozak od ozbiljnijih produkata.

ali... moram reći da sam (naivno! nakon neumerenih hvala sa svih strana!) očekivao veći odmak od bljutavih konvencija zbog kojih proizvode za američku TV praktično i ne gledam.

ali ne.

nema šanse.

ameri imaju JEDAN šablon za sve serije, sve žanrove, sve filmove.

bljak.


uzeću da repriziram miikeovu TV seriju MPD PSYCHO da se očistim od ovog đubreta nečim što je zapravo vredno i originalno, i blaženo lišeno bljutavih sublimiranih poruka o zemlji istine, slobode i porodičnih vrednosti u kojoj je (budući) predsednik najveći dobrica a da nije ćosić.

ako bih sad uzeo kao plafon moje omiljene serije, TWIN PEAKS, RIGET i MPD PSYCHO, i kazao da one imaju čiste petice, onda bi ovo bilo... uh, šta ga znam, nešto kao 3+ odnosno: 5- za zabavu, 1+ za ideologiju i politiku.

isključi mozak (ako možeš), i rokaj!

ali nikakav mejkap ne može da sakrije da je ovo u suštini SAPUNICA za muškarce, sa svim istim elementima (izgubljeni srodnici, povratak naizgled mrtvih, susreti i rastanci i novi susreti, elaborirane osvete larger-than-life zlikovaca, porodične spletke) i sa identičnom strukturom, u kojoj se twistovi gomilaju jedni preko drugih sa sve manje logike i smisla radi pojačanja golog SENZACIONALIZMA, i sa identičnom reakcionarnom ideologijom (sistem je dobar, ne valja poneki pojedinac, ali njega će supermen džek bauer da sjebe u minut do 12, pa prema tome, don't worry and support your president).

neću sad o 'sitnicama': da su junaci te serije 24 časa budni, a nigde podočnjaka, nigde krmeljivosti, nekmoli nekog znaka umora, smanjene koncentracije itsl. niko da izgleda kao znojna, smrdljiva, masna osoba (uključujući i žene, koje su sve vreme lepe i slatke, iako 24 časa na nogama), niko tu ne jede ciglih 24 časa... ali dobro, ok, ajde da ovome i progledamo kroz prste, stoji da je ta ideja 'sve u 24 časa' puki GIMMICK koji, zaista, ne pije vodu ako se iole pobliže osmotri. on je potencijalni kamen oko vrata seriji ne samo zbog logike zapleta (koji mora da se sabije u tolicki prostor, pa kud puklo), nego i, paralelno, što svaka priča mora da se RAZVUČE na 24 epizoda, tako da ima mnogo nepotrebnog razvlačenja, tupavih pod-zapleta itsl. radi stalnog pojačavanja i održavanja tog saspensa PO SVAKU CENU. žrtva ovoga je – priča, tj. njena smislenost.

24 je definitivno emblematična za svoje vreme: ne samo svojom politikom, o kojoj sam dovoljno kazao, već i tom dekadentnom potrebom za sve većom brzinom, sve većim saspensom, sve više gomilanja svega i svačega, sve mora da ide brže i jače i duže i žešće i nabijenije...

od dramaturgije do montaže i režije, sve je po principu zap!zap!beng!beng!tras!wham!beng!zoom!cut!cut!zoom!wham!bang!

sad, površne osobe ovu tendenciju ka sve jačim začinima i ljućim sosovima vide samo u hororima, ali ja, kao posmatrač i skromni laički proučavalac savremene kulture vidim znakove toga svuda, pa i u '24' (i u prison breaku, itsl. produktima za konzumente USA kulture).

znači, sama režija, sam ritam te kao čekićem lupa u glavu i sprečava da predugo misliš o bilo čemu, takođe – sprečava da bilo šta ozbiljnije OSEĆAŠ za likove osim one najelementarnije zainteresovanosti (da li će pera na vreme otići u policiju i spasiti svoju otetu ženu i ćerku?) koja ti muze reakcije iz malog mozga i kičme i stomaka, tako da za sivu pokoricu ostaje malo, if anything.

ja, dakle, to uviđam, shvatam da su to pravila igre, i povinujem im se dobrovoljno, ali sve vreme zadržavam svoj odmak, distancu prema srži koja se krije iza te dimne zavese... uključujući tu i gnusnu antisrpsku agendu I sezone, o kojoj sam gore već dovoljno rekao.


inače, evo više detalja o VIKTORU DREJZENU, srpskom teroristi fantastičnih terorističkih mogućnosti, onako kako su prezentovane u seriji 24 (1. sezona):

Victor Drazen was a Balkan warlord and mercenary who carried out several ethnic cleansing campaigns and purges throughout Eastern Europe under Slobodan Milošević. Although he was allegedly killed in a mission led by American agent Jack Bauer, he was covertly imprisoned by unknown elements in the United States and held in total secrecy for two years.

During the events of Day 1, the two-year anniversary of his alleged death, Drazen and his sons led a personal vendetta against Bauer and Senator David Palmer, who authorized the mission. They wished to seek revenge for the murder of Drazen's wife and daughter, who were killed in Operation Nightfall. When Jack believed that his daughter was killed, he killed both Andre and Drazen in a fit of rage.


Background

Personal

Wife: Elena Drazen (deceased)

Sons:

Andre Drazen (deceased)

Alexis Drazen (deceased)

Daughter:

Martina Drazen (deceased)


Education

Anti-espionage and covert actions training from KGB

Master of Science, Engineering - University of Belgrade


Military

Black Dogs - Commander (The Black Dogs was Slobodan Milošević's secret police organization. Victor Drazen was a commander in the organization.)

Federal Republic of Yugoslavia - Deputy Director of Intelligence

Serbian Army Special Operations Unit - Commander

Serbian National Liberation Front (banned 2001) - Officer

Kosovo/1389 (Serbian paramilitary, banned 1986) - Officer


na jednom drugom mestu se takođe rečito (ako čitate između redova) prezentuje KO je i ŠTA je 'viktor drejzen':


Victor Drazen received a Master of Science in Engineering from the University of Belgrade before his training as a KGB agent in the Cold War. His part in the Serbian Army led to Senator Palmer recruiting a group of men, led by Jack Bauer, to kill Victor and put an end to his evil ways. The troops destroyed a house that they believed Victor was in, but it is later revealed that it was instead his wife and child within the complex.

4 comments:

  1. Pa ovo je zaista jedno totalno smeće! Nisam gledao i nemam namjeru, ali ne mogu da vjerujem da su ti Amerikanci toliki IDIOTI da nisu sposobni/zainteresovani da provedu elementarni risrč tako što će da sjednu za kompjuter pet minuta i izguglaju nekoliko srpskih imena. Mislim, ej, DREJZEN!! Pa još sinovi Andre i Alexis! Pa stvarno. Oni što su radili Mirotvorca su se bar potrudili da ubace nešto što LIČI na srpski, pa čak se i terorista zvao Dušan Gavrić, što je sasvim respektabilno ime.

    ReplyDelete
  2. Evo i ovde ima analize iste serije samo iz juznoamericke perspektive

    http://tinyurl.com/ylyfhyd
    http://tinyurl.com/y8779zj

    ReplyDelete
  3. pitate se zasto se nisu potrudili da nadju vjernija imena i glumce sa boljim akcentom, da bi bolje prikazali srbe? pobogu, a zasto bi? isto kao sto je glavni negativac srbin, isto tako je mogao da bude i iracanin, taliban, pakistanac, rus, tutsi (ili hutu, ne sjecam se ko je koga u ruandi), somalijac. nije bitno uopste. bitno je da je neko od "njihovih", koji se razlikuju od "nasih". no, prije nego sto prozovemo "glupe prosjecne amerikance" sto to gledaju, nemojmo da se zavaravamo da je "prosjecni srbin" imalo emancipovaniji i kulturniji od prosjecnog amerikanca. prosjecnom srbinu su filmovi emira kusturice neki nejasni ciganluk. prosjecnom srbinu su srcu mnogo blizi mjesoviti brak, selo gori a baba se ceslja itd itd. a za sliku koju "prosjecan amerikanac" ima o nama podjenako smo krivi sami mi, kao i zli amerikanci. da ne spominjem neke spodobe kao sto su natasa kandic, oni nisu tema ovih blogova.
    nego, jedna stvar je fenomenalno interesantna u ovoj seriji, a nju je autor zaboravio da spomene. a to su reklame! kao sto znamo, jedna epizoda serije 24 pokriva jedan sat realnog vremena. e sad, djavo je u tome sto epizoda americke serije pokriva termin od sat vremena, ali efektivno traje samo 42 minute, jer, naravno, 18 minuta moraju da budu reklame. dakle, poslije 10 minuta serije su obavezne reklame. kao i poslije 25 i 40. i sta se desava u seriji? inace, u seriji se povremeno prikazuje sat koji pokazuje koje je vrijeme u svijetu u kojem se radnja desava. i tako, u trenutku vrhunske napetosti, kada nesto strasno treba da se desi, kada neko drzi uperen pistolj u nekoga ili slicno, na ekranu se pojavljuje sat koji nam kaze da je tada 9:13. sljedeca scena je sat koji pokazuje 9:18, nakon pet minuta reklame. vracamo se u seriju, i isti negativac u istom polozaju drzi pistolj uperen u iste heroje. sad se postavlja pitanje sta su, dovraga, nasi heroji radili u tih 5 minuta koje su bile pokrivene reklamama! nista. vjerovatno se malo razgibali, popili kafu, umili se, i onda se vratili u identican, napeti polozaj. napetost je u vremenu 9:13 dostigla vrhunac, i oni su morali 5 minuta da se osvjeze da bi se ta jurnjava mogla nastaviti. ne znam za ostale, ali meni je ovo bilo urnebesno smijesno.

    ReplyDelete
  4. Dobra zamerka, mada nisam I naravno ne planiram da gledam ovo.

    ReplyDelete