U Berlinu i Parizu su film po prvi put
videli i srpski novinari koji su se konačno mogli uveriti da je sve ono što su
o ovom ostvarenju čuli istina, i da su Srbi u njemu prikazani čak i gore nego
što smo posle brojnih odgledanih chex filmova mislili da je moguće, pa je
Đavolina po prvi put morala da odgovara na neprijatna pitanja; za razliku od
njenih srpskih glumaca koji su uspešno eskivirali naše novinare.
Sa blaženim
osmehom na licu Đavolina nam je objašnjavala da smo pogrešno protumačili humanu
poruku njenog filma koji je snimila da bi promovisala mir i toleranciju a ne
mržnju, i da joj je veoma stalo da poseti Beograd i lično nam objasni da nas ne
mrzi. Takođe je istakla da joj je velika želja da se sretne sa srpskim predsednikom. Slušajući izjave i odgovore koje je davala našim novinarima, imali smo
utisak da gledamo neku političarku ili NVO aktivistkinju a ne jednu glumicu, pa
smo morali da priznamo da su je njene gazde odlično obučile i pripremile za
posao svog pr-a, i da je očigledno dobro ispekla zanat na svojim
dosadašnjim političkim misijama.
Naravno, nešto sasvim drugo je pričala za strane medije pa je tako Kristiani Amanpur, koja ju je intervjuisala za CNN, izjavila:
- The war was not balanced. I can't understand people who are looking for a balance that did not exist. There are some people who don't want to be reminded of these things, some even who deny that these things even happened. Those people are going to be angry.
Precizirala je, takođe, šta je u stvari pravi cilj njenog filma:
- I wanted to make a film that would express, in an artistic way, my frustrations with the international community’s (čitaj: NATO) failure to intervene in conflicts in a timely and effective manner. The intention was to ask, 'when is somebody going to stop this?' Intervention came late (ili u prevodu: - Trebalo je ranije da bombardujemo bosanske Srbe).
Precizirala je, takođe, šta je u stvari pravi cilj njenog filma:
- I wanted to make a film that would express, in an artistic way, my frustrations with the international community’s (čitaj: NATO) failure to intervene in conflicts in a timely and effective manner. The intention was to ask, 'when is somebody going to stop this?' Intervention came late (ili u prevodu: - Trebalo je ranije da bombardujemo bosanske Srbe).
Najviše kontroverze izazvala je,
naravno, čuvena brojka od 50000 silovanih
bosanskih žena koju su gledaoci mogli da vide na samom kraju filma. Na primedbu
da je na taj način optužila Srbe za silovanje 50000 muslimanki, Đavolina se
nevešto branila da se ta brojka odnosila na sve silovane žene u Bosni iako i
ona, kao i oni koji su joj dali te podatke, dobro znaju da najveći broj
gledalaca u inostranstvu pridev bosanski (Bosnian) vezuje isključivo za
bosanske muslimane, jer se iz političkih razloga upravo u tom kontekstu
upotrebljava u zapadnim medijima.
Đavolina, međutim, nije umela da objasni
na osnovu kog izvora je došla do pomenute brojke, jer su i u izveštaju UN-a na koji
se pozivala te cifre višestruko niže (prijavljeno, ali ne i dokazano, 20.000
silovanja na sve tri strane zajedno). Ali kada se prisetimo njenih političkih
konsultanata sa kojima je sarađivala u pripremi svog filma, nije nam teško da
pogodimo koja od četiri osnovne matematičke operacije je korišćena da bi se došlo do cifre od 50.000, jer
je ista upotrebljavana
kad god je trebalo opravdati američku agresiju na neku zemlju pod izgovorom
spasavanja nedužnih civila. Potvrdu za ovo imamo u sceni Đavolininog filma u
kojoj preko radija čujemo Medlin Olbrajt kako saopštava svetskoj javnosti da je
upravo otkrila da su Srbi pobili 7000 bosanskih muslimana u Srebrenici. Ko bi
se onda, poručuje nam na ovaj način Žolijeva, usudio da sumnja u verodostojnost
podataka iznetih u mom filmu kada su dobijeni od takvih autoriteta kakva je
čuvena humanitarka i čovekoljubac gospođa Olbrajt.
Đavolina je, međutim, uporno insistirala da je njen glavni motiv za snimanje
filma sa ovako osetljivom temom bila želja da skrene pažnju sveta na sve žrtve bosanskog
rata podjednako, a posebno na žene koje su u njemu preživele ono najgore -
silovanje. Zbog toga prilikom rada na svom filmskom ostvarenju nije
štedela energiju i novac, a kao što smo videli - ni brojeve. Ali umesto potresnog
prikaza silovanja, i time žigosanja tog gnusnog zločina, u njenom filmu smo videli
sado-mazo igrarije Danijela i Ajle i jednu idiotsku i smehotresnu scenu u kojoj
dva srpska vojnika brzinom svetlosti siluju grupu muslimanskih žena uključujući
i jednu babu.
Ali iako silno zabrinuta za sudbinu
silovanih žena na Balkanu, ni jednu od svojih brojnih tzv. humanitarnih akcija
i misija Đavolina nije posvetila silovanim ženama u SAD, iako se u njenoj
domovini u mirnodopskim uslovima godišnje siluje neuporedivo više žena (787000
prema zvaničnim podacima Američkog ministarstva pravde i FBI za 2011. godinu) nego što ih je uz sve preuveličane
brojke u izveštajima međunarodnih organizacija silovano za četiri godine
krvavog građanskog rata u bivšoj Jugoslaviji.
Šta je sa stotinama hiljada žena koje su američki vojnici silovali za vreme ratova koje su vodili ili vode širom sveta, kao i onima koje su silovali u mirnodopskim uslovima u državama u kojima su stacionirane njihove trupe (poput Japana ili Južne Koreje)?
Da li je strašna sudbina bar neke od
tih žena bila dovoljno inspirativna za Đavolinu da o njoj snimi film? Šta je sa stotinama hiljada žena koje su američki vojnici silovali za vreme ratova koje su vodili ili vode širom sveta, kao i onima koje su silovali u mirnodopskim uslovima u državama u kojima su stacionirane njihove trupe (poput Japana ili Južne Koreje)?
Da li je moguće da ona nije nikad čula za svetski zloglasan zločin pripadnika američke armije u Iraku, poznat kao The Mahmudiyah killings, kada su 2006. godine, u jednom iračkom selu južno od Bagdada, petorica američkih vojnika silovali četrnaestogodišnju iračku devojčicu, da bi je potom vođa jedinice Stiven Grin ubio zajedno sa roditeljima i šestogodišnjom sestrom, a zatim celu porodicu zapalio. Porota civilnog američkog suda poštedela je ubicu smrtne kazne sa obrazloženjem da je zločin počinio zato što se nalazio pod stresom zbog rata.
Da li je moguće da žena koja se kreće u
društvu najviših državnih i vojnih funkcionera Sjedinjenih Država nije videla
nijednu od 2000 stravičnih fotografija silovanja iračkih žena u Abu Graibu od
strane američkih vojnika, koje su njihovi silovatelji snimali sami, a potom ih razmenjivali među sobom kao
sličice bejzbol igrača. Fotografija koje su bile toliko izopačene da je
američki predsednik Obama zabranio da se objave iako je to prethodno bio
obećao, pravdajući zabranu potrebom zaštite
nacionalne bezbednosti jer bi, kako je rekao, njihovo pojavljivanje u svetskim
medijima dodatno rasplamsalo antiamerikanizam
u svetu i ugrozilo američke trupe na terenu.
Američki general Taguba pozdravio je
ovu odluku svog predsednika objasnivši medijima da im je sasvim dovoljno što su
čuli šta se na fotografijama nalazi, pa zato nema potrebe da ih gledaju: - These pictures show torture, abuse, rape
and every indecency. The mere description of these pictures is horrendous
enough, take my word for it.
Pošto je Obamina odluka bila dosledno
sprovedena, u tačnost gornjeg opisa mogli su da se uvere samo oni koji su
uspeli da vide neke od ovih slika na internetu, pronašavši ih na nezavisnim sajtovima i blogovima, i da na
osnovu viđenog pretpostave kakav se tek užas nalazio na ostalim fotografijama
koje su sklonjene od očiju javnosti.
Naravno da ova zabrana nije mogla
važiti za pr-ovku CFR-a, tako da je Đavolina svakako mogla videti ove
fotografije, a znajući nju još je izvesnije da je mnoge od njih otkupila za svoju
ličnu kolekciju.
Ali ako Žolijeva nije osetljiva prema
tragediji žena drugih naroda, kako to da nije bila dirnuta pričom bar jedne od
15000 Amerikanki, pripadnica Armije SAD, koje su prošle godine bile seksualno zlostavljane
i silovane od strane samih pripadnika
te armije. Očigledno je i to predstavljalo
tabu za velikog borca za ženska prava kakvim se Đavolina predstavlja, nešto o
čemu nije progovorila ni reč, čak ni onda kada je ta tema pokrenuta i među
njenim kolegama filmadžijama jer je potresni dokumentarac koji se bavi
masovnim silovanjima u američkoj vojsci, Invisible war, sa velikim uspehom i
odjekom prikazan na čuvenom Sandens festivalu.
Iz istih razloga Žolijeva je ignorisala
i zvanični podatak američke vojske koji je prenela agencija Rojters, da je u
zadnjih pet godina broj silovanja koje su u mirnodopskim uslovima počinili
njeni aktivni i bivši pripadnici porastao za 90%, i da su u prošloj godini na
svakih sedam sati izvršili silovanje ili pokušaj silovanja.
Đavolina, takođe, nikada nije progovorila
nijednu reč o katastrofalnom položaju i užasnom tretmanu žena u Saudijskoj
Arabiji. Ali pošto je ova država najveći svetski proizvođač nafte i najveći američki
saveznik u arapskom svetu, za Žolijevu je verovatno i kamenovanje žena samo
tamošnji lokalni običaj koji ne treba kritikovati, jer je deo njihove
tradicije.
* * *
Iako su mnogi novinari i kritičari koji
su objektivno analizirali Đavolinin film (tj. ocenili ga kao smeće neopevano),
u svojim tekstovima precizno naveli i opisali sve
primere chexploatacije koje su u njemu videli, jedan im je ipak promakao. Ne,
naravno da ne mislimo na neku skrivenu poruku ili metaforu, jer Đavolina za
tako nešto nije sposobna, već naprotiv, na očigledan prst u oko chex koji je
većini ostao nevidljiv, verovatno zbog brzine kojom se pojavio i proleteo kroz
filmski kadar. O čemu se radi?
Pogledajte i sami:
Sećate li se čuvene fotografije koja je
za vreme prve godine rata u Bosni obišla sve svetske medije i stigla i do
naslovne strane Tajma kako bi poslužila kao neoborivi dokaz da Srbi, poput
nacista, drže bosanske muslimane u koncentracionim logorima?
Ova slika je bila isečak iz video
priloga snimatelja britanske televizije ITN predvođenih novinarkom Peni Maršal
na kojem su - kako je to predstavljeno u zapadnim medijima - bosanski muslimani
opasani bodljikavom žicom u srpskom koncentracionom logoru u selu Trnoplje.
Baš
kao što je Đavolina to prikazala u svom filmu, u sceni koju ste malopre videli.
Fotografija iz Trnopolja je u zapadnoj štampi, naravno, objavljena uz odgovarajuće naslove kako bi njen užasavajući efekat bio još snažniji, a u čemu su prednjačili engleski mediji: „Živi kostur iz srpskog koncentracionog logora“ „Dokaz!“ „Belsen 92“ „Ponovo logori smrti u Evropi“ „Horor novog holokausta!“
Fotografija iz Trnopolja je u zapadnoj štampi, naravno, objavljena uz odgovarajuće naslove kako bi njen užasavajući efekat bio još snažniji, a u čemu su prednjačili engleski mediji: „Živi kostur iz srpskog koncentracionog logora“ „Dokaz!“ „Belsen 92“ „Ponovo logori smrti u Evropi“ „Horor novog holokausta!“
Čak se i bivša britanska premijerka i
čuvena mirotvorka Megi „Let’s start a war“ Tačer zgrozila nad njom istovremeno
kritikujući Džona Mejdžora zbog izostanka vojne intervencije protiv Srba: - I never thought I’d see another holocaust
in my life.
Simptomatično je
da je prilog ITN-a izazvao najveći šok i osudu baš kod Engleza, ako znamo da su koncentracioni logori
upravo njihov izum koji su na pragu dvadesetog veka, u Drugom burskom ratu,
predstavili svetu u najmonstruoznijem vidu jer je u njima umrlo preko 30000
burskih žena i dece.
http://www.germancross.com/Concentration%20Camp/Englands%20Murder%20of%20the%20Boers.html
http://www.germancross.com/Concentration%20Camp/Englands%20Murder%20of%20the%20Boers.html
Posle objavljivanja fotografije iz
Trnopolja u američkim medijima, više od polovine anketiranih Amerikanaca, po
prvi put od početka rata u Bosni, izjasnilo se u prilog vojnoj intervenciji
protiv bosanskih Srba.
Nekoliko godina kasnije, nezavisni nemački novinar Tomas Dajhman je posle podrobne analize snimka i posete mestu na kojem je snimljen, razobličio ovu montažu. Dajhman je utvrdio da žicom nisu bili okruženi bosanski muslimani, već engleski novinari koji su stali u ograđeni prostor ispred jedne šupe za zidarski alat koja je još pre rata bila opasana pletenom žičanom ogradom radi zaštite od krađe, dok se bodljikava žica nalazila samo na njenom vrhu.
Nekoliko godina kasnije, nezavisni nemački novinar Tomas Dajhman je posle podrobne analize snimka i posete mestu na kojem je snimljen, razobličio ovu montažu. Dajhman je utvrdio da žicom nisu bili okruženi bosanski muslimani, već engleski novinari koji su stali u ograđeni prostor ispred jedne šupe za zidarski alat koja je još pre rata bila opasana pletenom žičanom ogradom radi zaštite od krađe, dok se bodljikava žica nalazila samo na njenom vrhu.
Engleski kamermani su potom snimali kroz žicu, stvarajući tako utisak da se muslimanski muškarci koji su im spolja prišli radi intervjuisanja, nalaze iza nje.
A total koji je otkrivao pravu istinu nestao
je u montaži. Prostor na kojem su se nalazili bosanski muslimani nije, dakle,
bio ograđen, što se jasno vidi na snimcima kamermana Televizije Beograd koji je
snimao posetu engleskih novinara. Zato ove kadrove nije želeo da emituje ni
jedan svetski medij.
Ali Maršalova je sa svojom ekipom iz Londona
poslata sa zadatkom da snimi reportažu o srpskim „koncentracionim logorima“ i dobila
jasne instrukcije da ne šalje nikakve izveštaje osim o tome, što je kasnije i
priznala u izjavi za Sunday Times. Baš zato je između okupljenih muškaraca iza
žice i odabrala da svojim gledaocima prikaže baš bolesno mršavog mladića
logoraškog izgleda, Fikreta Alića, a iz video priloga isekla razgovor sa muslimanskim
civilom u plavom kombinezonu, Mehmetom, koji nije izgledao ni bolesno, ni
neuhranjeno, ni uplašeno i nekoliko puta joj na
engleskom jeziku ponovio da Trnopolje nije zatvor već izbeglicki centar i da se
tu oseca bezbedno.
Iz istih razloga Maršalova nije želela da u svom prilogu, namenjenom gledaocima širom sveta, prikaže
ni kadrove na kojima se vide šatori korišćeni za smeštaj muslimanskog i
hrvatskog civilnog stanovništva sa područja Prijedora koji su se mogli slobodno
kretati po kampu odakle su transportovani na teritorije pod kontrolom Armije
BIH i hrvatskih snaga.
To, međutim, nije važilo za one
muškarce koji su u Trnopolje dovedeni iz raspuštenih zatvoreničkih logora Vojske
RS sa tog područja, pa zato čak ni sam Dajhman ne negira da je u kampu bilo slučajeva
njihovog premlaćivanja, mučenja i ubijanja kao i da su neke žene tu silovane. Ali
označavati zbog toga Trnopolje koncentracionim logorom u kojem se sprovodilo
sistematsko izgladnjivanje i likvidacija muslimana i porediti ga sa nacističkim
logorima smrti, kao što su u svojim tekstovima i izveštajima radili novinari
zapadnih medija, bilo je potpuno neosnovano - zaključuje on. A logoraški izgled
mladića sa slike Fikreta Alića nije bio posledica izgladnjivanja u Trnopolju već
bolesti.
Iako su mnogi ugledni evropski listovi
objavili Dajhmanov članak „Slika koja je prevarila svet“, to nije imalo
nikakvog efekta, a bilo je isuviše kasno.
Scene iz ITN-ovog filma kojima su odmah po objavljivanju bili zatrpani
svetski mediji dodatno su rasplamsale medijsku satanizaciju bosanskih Srba koja
je već bila u punom zamahu, i uz poznate iscenirane incidente u Sarajevu, u
velikoj meri poslužile kao opravdanje u svetskoj javnosti za bombardovanje Republike
Srpske od strane NATO – a 1995. godine.
Peni Maršal je za svoj filmski falsifikat dobila brojne novinarske i humanitarne nagrade, a njena ITN televizija je tužila engleski levičarski mesečnik Living Marxism zato što su se usudili da u Ujedinjenom kraljevstvu objave Dajhmanov tekst kojim se raskrinkava njihov snimak, i zahvaljujući politički motivisanoj presudi engleskog suda kojom su kažnjeni visokom odštetom, dovela ih do bankrotstva i gašenja. Malo ko u svetu je pročitao Dajhmanov članak, ali svima koji su gledali televiziju 1992. godine, neizbrisivo se urezala u pamćenje slika mršavog mladića izmučenog izgleda sa ITN-ovog snimka i novinarski komentari koji su je pratili:
- SRBI SU TO URADILI!
Svi znamo da jedna slika govori više od
hiljadu reči, a zna to i Đavolina koja je shvatila da u svom filmu ima idealnu priliku da svet podseti na nju, pa se
zato potrudila da za ovu scenu pronađe čak i statistu koji likom podseća na
mladića sa ITN – ovog snimka, Fikreta Alića. Preostalo je još samo da mu se
napravi identična frizura što je za Đavolinine stiliste bila dečija igra.
- Zar ste zaboravili na ovo? – obraćala
se Žolijeva u mislima svojim budućim gledaocima dok je snimala ove kadrove, - pa
po ovome su Srbi najpoznatiji. Nisu samo silovali 50000 muslimanki, bacali
njihove bebe sa terase, gađali vozila Crvenog krsta, igrali Counter-Strike po sarajevskim
ulicama i bagerisali muslimanske civile, već su ih i planski i sistematski
istrebljivali u svojim koncentracionim logorima. Ova slika im je najpoznatiji
brend i da nije bilo mojih kolega koji su to snimili, vi za to nikad ne biste
ni znali. A ja ću se pobrinuti da na
to ne zaboravite!
Jedino nam je ostalo nepoznato da li je
sam Fikret video Đavolinin film i kako je bio zadovoljan svojim filmskim
dvojnikom. On je u ekskluzivnoj ispovesti za engleski tabloid Sun objavljenoj
prošle godine, otkrio da se iz „srpskog logora smrti“ izvukao pukom srećom – prerušivši
se u ženu. Pošto u filmu nismo videli dramatizaciju ovog bekstva, zaključili
smo da je Đavolini promakao intervju sa Alićem, ili je pak procenila da to gledaocima
neće biti uverljivo kao što su ostale scene u njenom filmskom ostvarenju.
U pretposlednjem nastavku Đavolinine romansirane biografije čitaćete o avanturama naše junakinje koje je doživela za vreme promocije njenog filma u našem regionu.
U pretposlednjem nastavku Đavolinine romansirane biografije čitaćete o avanturama naše junakinje koje je doživela za vreme promocije njenog filma u našem regionu.
No comments:
Post a Comment