U originalnom scenariju, koji je Vrdoljak napisao sa nemačkim scenaristom iz DDR-a, glavni junaci su bili članovi antifašističke čete folksdojčera „Ernst Telman“ iz hrvatskog sela Slatinski Drenovac, koji su se za vreme nemačke okupacije Jugoslavije borili protiv nacista.
Dok je prvi film afirmisao antifašističku borbu i promovisao komunizam, dotle je drugi film antikomunistički u kojem su prikazani i izjednačeni zločini partizana i nemačkih nacista, kao i posleratni komunistički, dok zločina ustaša, ni nad Srbima niti nad Jevrejima, nema. Za sve „domaće“ zločine krivi su Srbi – u različitim uniformama.
Između originalnog scenarija 1980. i realizacije prerađenog filma 2004. godine raspale su se i Jugoslavija i DDR, i socijalizam i komunizam. Promijenili su se i režimi i interpretacije povijesnih događja, i valorizacija heroja i zločinaca (ustaša i partizana), sve se okrenulo naopačke, osim Vrdoljaka i negovog stvaralaštva. On je ostao prilagodljiv režimu, koji god to režim u tom trenutku bio.
Jedino što Gotovina nije ostvario je politička i državnička karijera pošto nije imao takvih ambicija, ali nikad se ne zna jer za to još uvek ima vremena.
VOJNIČINA
- Ma kakav Napoleon, kakav Kutuzov, jeb’li te oni!
BRAT PO ORUŽJU
I pored svog visokog čina, Gotovina je nižim oficirima iz svog štaba poput brata, dok je vojnicima kojima komanduje poput oca.
Strog, pravičan i brižan, uvek je tu da
svoje vojnike posavetuje, sasluša, ohrabri, motiviše i podigne im moral kad
posustanu (u retkim trenucima u filmu kada se to desi). Zato i uživa toliko
poštovanje i divljenje u celoj hrvatskoj vojsci.
Zbog toga njegovo pojavljivanje među mladim hrvatskim vojnicima izaziva isto oduševljenje kakvo bi izazvalo pojavljivanje Kristijana Ronalda među juniorima neke portugalske fudbalske ekipe.
Skromni Gotovina na ove erupcije obožavanja uvek je odgovarao samo svojim stidljivim osmehom.
On Božić ne provodi na toplom i
sigurnom sa porodicom, pa čak ni u štabu sa generalima, već sa borcima na
položaju po ciči zimi gde kraj logorske vatre sa njima peva božićne pesme.
Još jedan dokaz da je Vrdoljak u
kreiranju svog generala bio nadahnut legendama o Titu je upravo scena sa
Gotovinom i vojnikom pored logorske vatre. Mnogim našim čitaocima koji su
odrasli u SFRJ dobro je poznata ratna priča u kojoj Tito jednom partizanskom
borcu, koji je nakon bitke naložio vatru da se ugreje, naredio da je odmah
ugasi da ih Nemci ne otkriju, a ovaj je, ne prepoznavši svog vrhovnog komandanta, odbio da to uradi
grubo mu odbrusivši. Tito mu to nije zamerio već mu se prvo predstavio a onda
preplašenom partizanu obrazložio zašto je neophodno da se izvrši njegova
naredba.
Ova priča je Vrdoljaku odlično poslužila kao inspiracija da bi uzidao još jednu kocku u filmski hram posvećen liku i delu Ante Gotovine.
I kod Vrdoljaka imamo borca (dobrovoljca) koji ne prepoznaje svog komandanta Antu, Gotovinu, generala, legendu tu, pa ga ogovara svojim saborcima, ne znajući da on na toj hladnoći sedi sa njima i deli skromni vojnički obrok.
- Dok se mi ovde smrzavamo i gladujemo,
u Zagrebu se Tuđman, Šušak i Gotovina časte bakalarom i dobrim vinom u toplim
kućama pa poslije sa svojim ženama u postelje, a mi neka im čuvamo lipu našu.
Kada je prepoznao generala, on uplašeno salutira i izvinjava se, a Gotovina ne samo što mu ne zamera, već vadi vino koje deli sa svim vojnicima. Na to će dobrovoljac:
- Tko ga ne bi volio? Ma tko ima
ovakvog zapovjednika!
I dok je Tito iz priče, nakon što je
borac ugasio vatru, otišao u topli štab da se greje u Davorjankinom zagrljaju,
dotle je Gotovina napustio borce sa kojima je jeo i pio samo zato da bi nastavio
obilazak i druženje sa ostalim vojnicima raspoređenim na prvoj liniji širom
fronta na kojem su čekali Božić.
I najteži ranjenici dobijaju nadljudsku
snagu i volju za životom od samog pogleda na svog legendarnog generala. Zato ih
on redovno obilazi.
Jedini trenuci u kojima ćemo Vrdoljakovog Gotovinu videti da pokazuje slabost, pa čak i da pusti suzu, su oni u kojima žali za svojim poginulim vojnicima ili se pak brine zbog onih koji su teško ranjeni.
A jedini put kad se pokajao zbog nekog
svog postupka je onaj kada je popustio pod molbama svog oficira i, iako on nije
bio određen da komanduje tom operacijom, dozvolio mu da predvodi oslobađanje
rodnog grada zbog čega je u toj akciji teško ranjen.
Njemu je toliko teško dok gleda leševe desetorice mladih hrvatskih vojnika koje su Srbi ubili iz zasede (a kako drugačije) da mu admiral Domazet kaže: - Nikad te nisam vidio takvog.
A koliku vrednost za njega ima svaki hrvatski život, najbolje govore njegove reči:
- Za mene je jedan čovijek cijeli svijet.
Nakon što je pred početak „Oluje“ izdao naređenja i podelio zaduženja svojim oficirima, on im se obratio sledećim rečima:
- Pazite na svaku kap hrvatske krvi jer ju je dosta već proliveno. Čuvajte hrvatske sinove koji su vam povjereni.
Gotovina saučestvuje u bolu hrvatskih
majki tako što sa njima bdi nad telima ubijenih sinova.
I pored svakodnevnih obaveza i mnogobrojnih zadataka na frontu, on pronalazi vremena i za posetu i obilazak hrvatskih izbeglica.
Posebnu pažnju i reči utehe posvećuje
starima i nemoćnima kao i majkama čiji su sinovi na frontu.
Ipak, deca su mu posebna slabost.
- Jel vas svi vole kao ova djevojčica od juče? - pita ga novinarka HRT-a Vesna Karuza sa kojom je obilazio izbeglice.
Svi da, ali je pogrešno reći da ga vole, jer ga obožavaju.
HUMANISTA
Iako je Gotovina ratni komandant koji
predvodi svoju vojsku u krvavim i bespoštednim borbama protiv nemilosrdnog,
beskrupoloznog neprijatelja koji ne preza ni od najgorih zločina, on je
istovremeno i humanitarac. Zar je i to moguće? Da, kod Vrdoljaka jeste. Iako mu
je uspešno obavljanje planiranih vojnih operacija i zadataka na prvom mestu, on se istovremeno
stara da one budu sprovedene po najstrožim pravilima međunarodnog ratnog prava,
da bude obezbeđena maksimalna zaštita civila i da se protiv neprijatelja ne
primenjuje prekomerna sila već samo ona koja je dovoljna da se
porazi i natera na predaju, kao i da se prema zarobljenicima postupa po
pravilima Ženevske konvencije uz posebno poštovanje njihovog dostojanstva i
ličnosti.
Da, Vrdoljakov je general Gotovina zaista retka i ugrožena vrsta među vojnim komandantima u svetu. O tome najbolje svedoče naredbe koje je u filmu izdavao svojim vojnicima dok ih je predvodio u diverzantskim akcijama na prvoj liniji kao pukovnik, a zatim i svojim oficirima dok im je komandavao kao general.
Nakon jedne bitke u kojoj je njegova diverzantska
jedinica neutralisala jedinicu JNA (nekoliko vojnika ubila a ostale zarobila),
Gotovina naređuje svom bolničaru da prekine previjanje lakše ranjenog hrvatskog
vojnika da bi zbrinuo teško ranjenog srpskog.
Prestravljenom srpskom oficiru koji je bio siguran da će ih Hrvati nakon zarobljavanja sve pobiti, Gotovina čak persira i govori mu:
- Poštivaćemo sva Vaša zarobljenička prava.
Zatim ga pita šta da rade sa njihovim mrtvima. Pošto oficir JNA nije pokazao brigu za tela svojih saboraca niti želju da ih pošalje porodicama, Gotovina, zbog nemogućnosti da ih sahrani, jer njegova jedinica mora brzo da se povuče sa tog položaja, naređuje svojim borcima da srpske leševe pokriju granjem i zemljom da ih ne razvlače divlje životinje.
On pijetet prema mrtvim neprijateljima pokazuje sledećim rečenicama:
- Sada tamo daleko za njima neko tuguje i plače. Ova djeca se tamo daleko nikad neće vratiti. Do danas su oni bili naši neprijatelji, a sad su samo 3 mrtvaca, tri ugašena mlada života daleko od svojih kuća.
U drugoj akciji u kojoj su njegovi
diverzanti zarobili celu tenkovsku jedinicu JNA, Gotovina još jednom prplašenom
srpskom oficiru, ubeđenom da mu je došao zadnji čas, mirno odgovara da će ih
pustiti: - Pobrinite se za vaše zarobljenike. Možda vas se vaši sjete i dođu
vas pokupiti, mi ne ubijamo zarobljenike.
Zabrinut za njihovo zdravlje na ciči
zimi, Gotovina izdaje svom oficiru Brunu Zorici naredbu, koja je kod gledalaca
izazvala urnebesan smeh:
Ništa manje smehotresno bilo je njegovo priznanje svom komandantu:
- Ja njih razumijem, i njihovo ogorčenje, ali zakone moraju poštivati inače će imati posla sa mnom!
Pred početak „Oluje“, on nakon što je izdao naređenja, svim komandantima poručuje sledeće: - Mi ne idemo u osvetu, već u slobodu. Vi ste dužni čuvati ugled te svete slobode. U pobjedi poštuj svoga neprijatelja. Budi velik i čestit i naročito poštuj njihove žene, djecu i stare.
Pred početak napada na Knin Gotovina odlučuje da zameni jedinicu kojoj je prvobitno bio namenio taj zadatak zabrinut da bi temperamentni Dalmatinci „vrele krvi, osvetnički nastrojeni“, mogli nakon vojne pobede počiniti ratne zločine, pa zato umesto njima, tu akciju poverava disciplinovanijim, umerenijim i staloženijim Zagorcima: - Sa druge strane su takođe majke i djeca, oni nedužni. Čuvajte čast hrvatskog branitelja.
Kada mu pred napad na Knin njegov kolega general Roso besno kaže da ga nakon zauzmanja treba zapaliti, Gotovina mu odgovara da ga ne može zapaliti „jer je to posao barbara, jer je to naša djedovina“.
Ali i pored Gotovininih naređenja, ipak
su se našle grupice, bolje rečeno izolovani pojedinci među hrvatskim vojnicima,
koji su se o njih oglušili, pa ćemo u filmu videti čak i jednu opljačkanu i
zapaljenu srpsku kuću.
Zgroženi i besni Gotovina nakon završetka vojnih operacija saziva svoj ratni štab i u vatrenom govoru osuđuje počinioce nazivajući ih varvarima i vandalima i viče na svoje oficire osuđujući ih što tako nešto nisu sprečili.
A koliko ga je duboko potreslo što su stotine hiljada Srba „ničim izazvani napustili Hrvatsku“ nakon ulaska hrvatske vojske u Krajinu, najbolje pokazuju reči kojima je to opisao: - Povijesna tragedija.
Ove dubokohumane reči a i postupci Ante Gotovine pokazuju da postupanje Vrdoljakovog generala po pravilima međunarodnog ratnog prava nije samo puka primena pravila službe jednog vrhunskog vojnog profesionalca, već nešto što prirodno proizilazi iz vrlina koje ga krase a to su humanost, čovekoljublje i hrišćansko (čitaj-katoličko) milosrđe.
VERNIK
Pred svaku bitku, Ante se moli i ljubi krst, i to zajedno sa vojnicima kojima komanduje: - Pomolimo se gospodinu da nam podari hrabrost ali i mudrost.
On svom oficiru pred početak „Oluje“ govori: - Ti znaš vrlo dobro kao i ja da nas nakon trijumfa i radosti čeka ispovijed i pričest. Oprost moraš zaslužiti puno prije. Pokora ne briše sve grijehe, samo prekriva, malo umiruje našu savijest.
Kod Gotovine su strahopoštovanje i ljubav prema svevišnjem bili usađeni od najmlađih dana. O tome svedoči odgovor koji je na pitanje „Vjeruješ li u Boga?“ dao svom drugu nakon što su kao tinejdžeri doživeli brodolom u pokušaju da iz Hrvatske barkom signu do italijanske obale: - Najdublje. Velik je Bog i milostiv. Vidiš koliko ima strpljenja sa nama dvojicom.
Pred napad na Knin Gotovina će
zamišljen reći: - Samo je on znao svaki završetak.
A onda je, naravno, usledila kolektivna molitva.
Nije slučajno banjalučki biskup Franjo Komarica u Zagrebu balgoslovio sliku koju je u haškom zatvoru naslikao Ante Gotovina.
DOMOLJUB
Pa da, ali je Vrdoljakov Ante posebna vrsta domoljuba - onaj koji domovinu stavlja ispred porodice. Jer iako begranično voli svoju ženu Himenu i svoju ćerku, Himenu juniorku, ipak Hrvatsku voli više, pa će čim čuje da se u njoj vodi rat i da joj je potrebna njegova pomoć, pojuriti da je brani ostavljajući svoje najmilije da za njim plaču.
Iznad Knina on objašnjava generalu Rosu: - Ovdje je stolovao Zvonimir.
KOSMOPOLITA
Gotovina ne pravi razliku među ljudima
prema naciji, veri i boji kože, on strogo
vodi računa da ni jednom svojom rečju nikog ne uvredi po toj osnovi. On je
oličenje političke korektnosti, on Cigane zove Romima.
U sledećem nastavku: LJUBANIK, PESNIK,FILOZOF,SUPERHEROJ, ali i pravi Ante Gotovina...
http://chetnixploitation.blogspot.com/2021/06/general-3-deo.html
No comments:
Post a Comment