Iz španske baze izlaze tri transportera i jedan kamion.
Za to vreme slušamo neku otužnu sentiš muziku kao iz latino
sapunice, kao da su vojnici krenuli u ljubavnu avanturu a ne na vojni zadatak.
Muzika je, inače, tokom celog filma totalni promašaj. Umesto da na adekvatan
način prate važne scene, muzičke teme koje je sastavio galicijsko-španski duo
Najwajean, a izabrao i loše uklopio Kalparsoro, samo zbunjuju gledaoce, jer
nemaju nikakve veze sa onim što se dešava u filmu.
U akciju su uključeni svi pripadnici španskog voda koje smo
do sada upoznali. Tu su: poručnik Alonso i narednik Rubio, kaplar
Baljesteros, vojnici – Lukas, Vidal,
vozač Gomez, vezista Balbuena, a tu je i plavuša Monika-prevodilac, koja je još
slađa ovako sa šlemom.
Kakve su šanse da vidite ovakve manekenke u vojsci? Osim
naravno na čelu parade našeg lovačkog društva pred Skupštinom ili na bilbordima
i u spotovima kojima naše ministarstvo obmane poziva omladince širom zemlje da
profesionalnim angažmanom u lovačkom društvu reše svoju egzistenciju.
Ogavni pacov Baljesteros koristi priliku što Vidal sedi
naspram njega i nastavlja da ga ponižava:
Balbuena pak svoju pažnju i zagonetni osmeh poklanja Moniki
koja postiđeno skrene pogled u stranu.
Ovaj je, međutim, izgleda odlučio da uvede tvrđi kurs pa im
je list pocepao. Znači, nema više noćnih izlazaka do 4 ujutru, nema naručivanja
novih sony playstation igrica, nema nove garderobe i šminke za devojke (dobro,
za jednu od devojaka). Umesto da svojim vojnicima naredi da ućute i slušaju, a
zatim im izda precizna naređenja i uputi ih u plan i cilj misije u koju su
krenuli, poručnik Alonso sa njima razgovara i deli im savete kao stariji brat
koji je svoje rođake sa sela prvi put izveo u grad u noćni provod. Nekako
slutimo da se ova grupa Španaca, koji izigravaju vojnike, neće dobro provesti
kada bude stani-pani.
Alonso se penje na krov transportera gde narednik Rubio
osmatra kraj kroz koji prolaze, i konačno mu poverava gde su i zašto krenuli.
Pa u toj NATO obaveštajnoj službi izgleda da sede sve sami
slepci i gluvaći. Srbi im ispred nosa cele noći šenluče sa bombama i
mitraljezima, a oni su zaključili da su slabo naoružani.
Ali zbog čega je Alonso tajio cilj misije od svojih vojnika?
Kako će onda znati kako da reaguju ako ih napadnu Šiptari ili Srbi? A ako će da opravljaju elektro
postrojenja, pa valjda treba da ponesu i neki alat? Jedini razlog za tajnost
može biti strah da misija bude
provaljena. A ko može da ih provali? Da se nije sa ovih osmoro Španaca u
transporter uvukao i neki Srbin koga oni nisu primetili jer se pretvorio u
muvu? Da nije možda neko od Španaca srpska krtica čije dragocene informacije
oni plaćaju stotinama hiljada dolara? Da nemaju možda srpski paramilitarci
takve satelite i prislušne uređaje koji registruju i kad neko prdne, a kamoli
komunikaciju između španskih vojnika? Naravno da nije u pitanju ništa od
navedenog, nego je Kalparsoro previše gledao holivudske ratne spektakle sa
američkim marincima, u kojima svaka akcija u koju oni kreću ostaje supertajna
dok ne dođu na odredište, pa je to isto prepisao i primenio u svom filmu koliko
god to ovde izgledalo apsurdno i smešno.
Kada svane jutro uočavamo da transporter na čelu kolone ima
francusku zastavu?
Znači da su i francuski vojnici prethodne noći krenuli
zajedno sa Špancima iz njihove baze u Istoku, samo što reditelj nije smatrao za
potrebno da nam to prikaže. Kao što nam nije jasno ni ko predvodi ovu akciju
– Španci ili Francuzi i ko kome komanduje.
Više puta u toku filma imaćete utisak da ste nešto bitno propustili, pa je
logično da se zapitate da li je montažer bio pijan kad je sklapao snimljeni
materijal zbog čega je svaki čas ponegde nešto secnuo gde ne treba. Ipak je
mnogo verovatnije da sve što bi moglo gledaocima da posluži kao objašnjenje za
to što se dešava i olakša im praćenje filma, Kalparsoro nije ni snimio.
A otkud Francuzi, čiji je rejon bio na severu Kosova, u
španskoj bazi u Istoku, koja je bila na zapadu pokrajine? I zašto su KFOR-ovci
ka selu koje je cilj njihove misije, krenuli na sever, ka administrativnoj
granici sa centralnom Srbijom, kada se Rujce nalazi u centralnom delu Kosmeta? Pa zato što za Kalparsora geografija nema nikakav značaj, pa su
kosovski toponimi za njega isto što i za nas španska sela.
Narednik Rubio objašnjava Vidalu da će uskoro napustiti
bezbednu zonu i ući u tzv. Zonu isključenja u kojoj obitavaju Srbi
paramilitarci.
I kao da to nije dovoljno strašno, kamera se podiže i uz
horor muziku prikazuje nam vrh neke planine obavijene maglom.
To je Šar-planina koja se nalazi na granici sa BJR
Makedonijom, a ne na severu Kosova, kao što je ovde prikazano.
Jeza se uvlači u gledaoce dok NATO transporteri izlaze iz
bezbedne zone i napuštaju civilizaciju penjući se u vrleti na kojima obitavaju
ljudožderska plemena srpskih pećinskih ljudi. Na prve od njih naići će već u
podnožju.
Oni jesu civili i nemaju vatreno oružje, ali su i takvi
podjednako zli, grozomorni i opasni. Srbi poput zombija okružuju NATO
transportere, a zatim im sa svim što im je pri ruci, priređuju vatreni doček
kojim najavljuju šta ih tek očekuje na vrhu
planine.
Kalparsoro ponovo vrši atak na zdrav razum gledalaca
koji imaju bar površnu predstavu o tome šta je NATO i kakva su njegova
ovlašćenja na Kosmetu. Srbi kamenuju NATO vojnike, a ovi isusovski podnose
srpskog toplog zeca uz poruku: - Samo udrite, mi smo za mir i protiv svake vrste nasilja.
Lukas nije tako ravnodušan na kišu od kamenja kao njegov
narednik, pa kaže:
Pa jel vas NATO ovde doveo i debelo platio da okupirate
Kosovo i držite domoroce u pokornosti ili ste došli preko turističke agencije
da igrate paintball, uslikate selfie ispred neke spaljene srpske crkve i
vratite se kući u Španiju?
Slina od Baljesterosa se, iznerviran zbog srpskog
kamenovanja, istresa na Moniki, pitajući je odakle će još njeni sunarodnici da
ih gađaju, jer je, kako sada saznajemo, ona poreklom iz ovih krajeva. Monika
odgovara da je Španjolka, a Balbuena napušava Baljesterosa da bi zaštitila
svoju simpatiju.
Što se više približavaju vrhu planine i svom odredištu,
mlađani španski vojnici su sve nervozniji.
Francuzi su, pak, potpuno opušteni u svom transporteru i podsmevaju se španskim kukavicama.
Kolona ulazi u tunel, a mrak koji ih je okružio očigledno
najavljuje nesreću.
I zaista, po izlasku iz tunela primorani su da se zaustave
jer su im nasred klanca, u kojem su se našli, put preprečili šiptarski
teroristi. U podnožju vidimo neku reku.
Iz prvog NATO borbenog vozila izlazi francuski poručnik (koga
sad prvi put vidimo) i u pratnji svojih vojnika kreće u susret Šiptarima da
vidi o čemu se radi.
Alonso ga prati sa svojim narednikom Rubiom, a poveo je i
Moniku da bi im prevodila.
Šiptarski komandant im kaže da su Srbi prethodne noći upali
u njihovo selo i masakrirali civile i zato oni ovde čuvaju stražu da ne dozvole
da se to ponovi. Sasvim opravdano, reći će zapadni gledalac. Alonso govori
Francuzu da to mora da se prijavi.
Evo ga opet ovaj, samo bi se nekome žalio, tužakao, pisao
izveštaje. Kome, crni Alonso? Crvenom krstu? Amnesty Internationalu? Lekarima
bez granica? Pa ti si jedan od komandanata NATO, ti si kao okupator zadužen za
red i mir na Kosovu i zato ti i ovaj Francuz treba to da rešite. A osim toga,
zašto je začuđen informacijom o srpskom napadu na Rujce kad je to još sinoć
znao, a jutros preneo Rubiu, kao što smo i videli? Pa zato što su autori filma
na to zaboravili.
Francuski poručnik nije spreman da tako lako proguta priču
koju mu servira vođa OVK. On poverava Alonsu da je to oprobana šiptarska
taktika – da isteraju Srbe iz nekog mesta, a zatim ga okupiraju i tvrde da je
njihovo.
Kavestani i Kalparsoro nam ovim pokazuju da Francuzi drže stranu
Srbima, tj. agresorima, dok su Španci na pravoj, šiptarskoj strani, na strani
žrtava.
Francuz nastavlja tvrdo i govori OVK komandantu da mora da
skloni svoje ljude i omogući prolaz. Alonso vidi da može biti gusto pa naređuje
Rubiu da hitno dovede sve španske vojnike.
A onda pokušava da ubedi francuskog poručnika da popusti:
- Vi ih provocirate. Ovo nisu naša posla. Mi imamo misiju
da povratimo struju u selo i vratimo se
u bazu.
Autori filma na ovaj način poručuju gledaocima: španski
poručnik je ovde glas razuma, on želi da spreči Francuza da zbog njegove
iracionalne ljubavi prema Srbima dovede u životnu opasnost sve prisutne
KFOR-ove mirotvorce. Ali Francuz ne popušta. Naređuje Šiptarima da bace oružje,
a pošto oni na to ne reaguju, on komanduje svojim vojnicima da ih razoružaju.
Ali tada i svi OVK teroristi upere puške u NATO vojnike.
Jel vidite, dragi gledaoci, sada zbog bahatih Francuza mogu
da nastradaju i miroljubivi Španci, ni krivi ni dužni. Srećom, šiptarski
komandant ima više razuma i mudrosti od francuskog, pa prekida ovu napetu
situaciju tako što naređuje svojima da odlože oružje da bi se sprečilo
krvoproliće.
I tada dolazi do opšte pucačine između francuskih vojnika i
šiptarskih terorista.
A šta rade Španci? Oni čak i kad su napadnuti, i kad mogu
svi da budu pobijeni kao zečevi, ne žele da ratuju i ubijaju, već spuste
oružje, okrenu leđa neprijateljskim puškama i krenu da beže ka svojim
transporterima.
Za razliku od španskih pacifista koji odbijaju da učestvuju
u ovom besmislenom sukobu, francuski militaristi se ne povlače već nastavljaju
da pucaju.
Kalparsoro važi za specijalistu za akcione scene, ali ovde
su one snimljene krajnje amaterski – kadrovi se smenjuju toliko brzo, a kamere su tako postavljene da nema šanse da vidite ko je ko, ko je pogođen, ko
ranjen a ko ubijen, sem ako ne usporite snimak. A uverljivost je na nivou
crtanog filma. Iako svi NATO vojnici stoje u gomili, zbijeni jedni uz druge,
šiptarski meci nekim čudom pogađaju samo Francuze.
Granate koje Šiptari ispaljuju iz minobacača rasprskavaju se
tik pored Španaca, ali njima ne fali ni dlaka sa glave.
Umesto da se odmah, čim je pucnjava počela, bace u jarak
pored puta, španski vojnici očigledno žele da Šiptarima budu još lakša meta nego
što već jesu, pa se svi sklone iza svog borbenog vozila.
Ali nisu imali razloga za brigu, jer i kad transpoter iza
kojeg stoje primi direktan pogodak protivtenkovskom raketom i eksplodira, oni
ostanu nepovređeni, pa samo pretrče u drugi BOV.
Španski vojnici su izbezumljeni od straha; u panici jedan od
njih ispaljuje metak koji pogađa narednika Rubia u stopalo. A i njihov
komandant, poručnik Alonso, od koga se očekivalo da u ovakvoj situaciji dokaže
svoj autoritet, kojim je do sada sve vreme paradirao, pokaže prisebnost i
odlučno komanduje, potpuno je van sebe, izgubljen kao i njegovi vojnici.
Balbuena ih opominje da ne mogu otići bez Francuza, ali Alonso viče:
A francuski vojnici, kojih je ostalo samo nekoliko na
brisanom prostoru, nemaju nikakve šanse protiv čete dobro utvrđenih i još bolje
naoružanih OVK terorista, tako da za tili čas svi bivaju izrešetani.
Ali sami su krivi, prvi su počeli, zar ne Kalparsoro? I dok
gledamo sav ovaj haos, pogibelj i bežaniju KFOR-ovih vojnika, umesto strašne i
dramatične muzike, reditelj nam servira neku epsku, herojsku muzičku temu?!
Španci pokušavaju što pre da zbrišu, pa Gomez kreće u
rikverc i daje gas, ali šiptarski snajperista puca i pogađa ga pravo u glavu.
- Gomez je pogođen! - vrište Španci, a BOV kojim niko ne upravlja,
u punoj brzini sleti sa druma i surva se u reku.
Transporter se puni vodom, a Španci su u panici. Svesni su da
moraju što pre napolje da se ne bi udavili, a znaju da ih gore čekaju šiptarski
teroristi.
Ali nemaju izbora.
Ipak, nisu imali razloga za strah, a ni za žurbu, jer iako polako, jedan po jedan izlaze iz BOV-a, Šiptari, koji su malopre za nekoliko sekundi poskidali petoricu francuskih vojnika, sada ne mogu da pogode ni jednog Španca i pored toga što ih gađaju iz kalašnjikova, snajpera i ručnih bacača.
Ipak, nisu imali razloga za strah, a ni za žurbu, jer iako polako, jedan po jedan izlaze iz BOV-a, Šiptari, koji su malopre za nekoliko sekundi poskidali petoricu francuskih vojnika, sada ne mogu da pogode ni jednog Španca i pored toga što ih gađaju iz kalašnjikova, snajpera i ručnih bacača.
– Ne zaboravite Gomeza! - viče Alonso.
Znači da je on živ iako je popio direktan pogodak u glavu.
Ali, očigledno je da je teško ranjen i bez svesti je.
Pa kako onda planiraju da ga odatle bezbedno iznesu, a da mu
ne pogoršaju stanje? Pa jednostavno. Po
najvišim standardima svetskih službi za spasavanje i evakuaciju ranjenih i
povređenih lica.
Ovo, ipak, nije najsmešnija scena u filmu. Još urnebesnija
tek sledi, a to je surfing niz reku španskih vojnika u punoj opremi, sa puškama
kao veslima.
Kako li će se Gomez snaći? Bez svesti i bez puške, tj.
vesla, čini se da mu šanse nisu baš velike.
Jadni Gomez, preživeo je šiptarski snajper, ali ne i
medicinski transport svojih kolega.
Ostali Španci su uspešno završili rafting i izvukli se na
obalu, a među njima je i jedan francuski vojnik. Otkud sad on tu kad nije bio
sa Špancima u transporteru? Pa video čovek od njih da je spust niz rečne brzake
siguran spas, a uz to još i uzbudljiv ekstremni sport, pa je krenuo za njima.
Poručnik Alonso, koji je izgleda ponovo došao sebi, pita :
Ćutanje vojnika i njihove pognute glave su najjasniji
odgovor Alonsu. On potom komanduje:
- Proverite oružje i municiju!
Logično bi bilo da vojnici provere da li su im puške i
municija upotrebljivi nakon što su se sa njima okupali a puške koristili za
veslanje, ali jok, oni samo raportiraju koliko im je metaka ostalo.
A Gomez? Hoćete li se bar potruditi da pronađete njegovo
telo ili ćete ga ostaviti da ga pojedu ribe? Alonso nam odmah daje do znanja
šta mu je glavna briga:
Alonsa i njegove vojnike prava iskušenja tek očekuju...
No comments:
Post a Comment