Produkcija: Veb TV Zlatni Ljiljan
Predstavljamo vam i prve animirane
filmove chex žanra namenjene deci i omladini muslimana sa prostora bivše
Jugoslavije, a snimljenih sa ciljem da ih zadoje
mržnjom prema Srbima. Autori su uzore i inspiraciju za svoje filmove očigledno
pronašli u propagandnim crtanim filmovima i karikaturama nacističke Nemačke u
kojima su Jevreji i Rusi u obliku bubašvaba, svinja i raznih čudovišta plašili
nemačku decu i omladinu.
Negativci Patriota i Streljanja –
Srbi, u ovim filmovima se pojavljuju u
vidu ćetnika, u svom najčešćem i najprepoznatljivijem obliku koji personifikuje
sve najstrašnije zveri i najmonstruoznija čudovišta koje jedno muslimansko dete
može da zamisli.
Ali autori ovih filmova bili su svesni
da im koncept pozajmljen od njihovih zloglasnih kolega iz Trećeg rajha, na kojem su zasnovali svoja
ostvarenja, neće biti dovoljan da
uspešno realizuju ono što su naumili. Jer, ako imate za cilj indoktrinaciju
dece i želite da ona vaše poruke što bolje shvate i što potpunije usvoje, onda
im ih morate plasirati u formi koja je njima
najatraktivnija i najprijemčivija. A najbolji i najefikasniji način da
privučete pažnju klincima 21. veka, koje neće moći da zainteresuju staromodni
crtaći ili lutke, jeste da im prikažete animirani film u
najsavremenijoj kompjuterskoj 3D tehnologiji. A to je upravo ono što su uradili
kreatori Patriota i Streljanja realizujući svoje filmove po
najvišim standardima 3D animacije, zasenivši svojom kreativnošću i inovativnim
tehničkim rešenjima čak i lidere u produkciji ove vrste filmova, kao što su
Pixar i DreamWorks u šta ćete moći i sami da se uverite kada ih pogledate.
Ova minijaturna filmska nedela su
autorska čeda, ili bolje rečeno nedonoščad veb televizije Zlatni ljiljan koja
emituje svoj program pod okriljem istoimene fondacije.
U promotivnom spotu na njihovom Youtube
kanalu, na kojem možete videti sva njihova filmska ostvarenja, Semir Lokmić,
alfa i omega Fondacije, idejni tvorac, predsednik, portparol, reditelj,
scenarista i pozajmljivač glasa većini Ljiljanovih animiranih likova, sa bradom
po poslednjoj vehabijskoj modi, opisuje Ljiljan kao nevladinu, neprofitnu
organizaciju patriotsko-verskog karaktera čiji je plemeniti cilj:
promocija
i popularizacija tekovina oslobodilačko-odbrambenog rata Bošnjaka od 1992-1995.
godine i arhiviranje naše historije kroz produkciju igrano-dokumentarnih
filmova (koji obrađuju genocid i zločine počinjene nad Bošnjacima tokom
agresije na BIH), štampanje knjiga i njegovanje bošnjačke kulture i tradicije.
U tu svrhu fondacija Zlatni ljiljan realizuje i
producira program podijeljen u četiri kategorije: informativni, politički,
vjerski i program za djecu.
Prve tri kategorije Ljiljanovog
programa sastoje se iz:
- propagandnih dokumentaraca koji
prikazuju njihovu verziju rata u Bosni i počinjenih zločina (kao što je, na primer, film Genocid u Prijedoru, koji sadrži i
igrane delove sa čijeg snimanja vam prenosimo jedan karakterističan kadar);
- iz intervjua
sa komandantima Armije BIH i serijala o paravojnim muslimanskim jedinicama
čuvenim po tome što su, kako Ljiljanovci smatraju, ratovale po najvišim
standardima međunarodnog ratnog prava(kakva je, na primer, Mudžahedi);
- od analiza
istorijskih, ali i aktuelnih političkih događaja od strane Ljiljanovih
političkih analitičara (čiji je najtipičniji predstavnik Fatmir
Alispahić za koga je čak i Boris Tadić srpski ekstremista), kao i od snimaka
predavanja imama i profesora islamskih fakulteta od kojih nam je najpoznatiji
Elvedin Pezić, koji je postao internet zvezda u regionu zahvaljujući snimcima
njegovih izlaganja na različite teme, koji se pod oznakom šaljivo mogu
pogledati na Youtube-u, kao što je, na primer, video Ljudi gledaju šejtanluke, http://www.youtube.com/watch?v=c5Tl1uMyQy8
dok je kod muslimana sa naših prostora stekao veliku popularnost zahvaljujući
vatrenom govoru protiv svoje bivše sunarodnice Fahrete Jahić – ili kako je on
naziva – Ružne Brene.
Tu je i njegov kolega Nezim Halilović,
imam najveće balkanske džamije „Kralj Fahd“ u Sarajevu, čije su propovedi
takođe izazvale burne reakcije u regionu, iako se on u najpoznatijoj od njih,
nije bavio Lepom Brenom već Ivom Andrićem koga je nazvao četničkim ideologom.
Halilović, u Bosni poznatiji kao Muderis (profesor),
zauzima počasno mesto među zvezdama veb televizije Zlatni ljiljan, jer je on i bivši
ratni komandant vojske bosanskih muslimana, odlikovan najvišim priznanjima BH
Federacije za podvige koja je njegova 4. lahka brigada, u kojoj su se borili i mudžahedini
iz arapskih zemalja, počinila na području Konjica, a o kojima on u svojoj ratnoj
ispovesti, koju su Ljiljanovci snimili i nazvali Ratni put, iz skromnosti nije
želeo da govori.
Iako je svoju sablju okačio o klin, a ratnu
maramu zamenio miroljubivom penzionerskom beretkom, Muderis je uvek na oprezu i
spreman za akciju ako zatreba, jer dobro zna da Šejtan nikad ne spava, o čemu
svedoče reči kojima se obratio vernicima na jednoj od svojih čuvenih propovedi
petkom: - Od prijatelja iz Srbije dobio sam
jednu zabrinjavajuću informaciju. U nama susjednoj državi registrirano je čak
60.000 lovaca! Razmislite čemu to služi.
Da ne zaboravimo ni serijal Kurs
arapskog jezika, koji i pored slabog interesovanja gledalaca-slušalaca,
profesor Adnan Mrkonjić, sa istim entuzijazmom i predanošću, drži na Youtube-u
svojim virtuelnim učenicima već godinu dana.
Sve tri navedene vrste programa Zlatnog
ljiljana (informativni, politički i verski) sadržane su u njihovom dečjem
programu koji će biti i glavna tema našeg interesovanja, s obzirom na to da su
njegovi najreprezentativniji predstavnici animirani chex filmovi Patriot i Streljanje.
Zaštitni znaci Ljiljanovog dečjeg
programa jesu špice kojima počinje i završava se svaki film ovog programa. Ali
za razliku od lika nekog crtanog junaka koji nas je uz veselu muziku uvodio u
čuvene Looney tunese Worner Brothersa i sve druge poznate crtaće koje smo
gledali kao klinci, animirani filmovi Zlatnog ljiljana počinju slikom mračnih i
prljavih ulica, praćenom tužnim dečijim zapevanjem koje treba da simbolizuje
vapaje muslimanskih siročića i nejači koji su nekim čudom pretekli sa ćetnićkog
noža.
Ova sumorna špica treba da malim
muslimanskim gledaocima, koji su se nadali nekom smešnom i zabavnom crtaću,
odmah na početku stavi do znanja da će gledati nešto sasvim drugo – ozbiljan i težak, ali poučan
vaspitno-obrazovni program.
U odjavnoj pak špici videćemo maskotu
veb televizije Zlatni ljiljan, ali ne – to nije islamski ratnik sa čalmom na
glavi, jataganom zataknutim u dimije i zastavom sa
polumesecom u ruci, kao što ste sigurno očekivali, već na opšte iznenađenje
gledalaca – konjanik u oklopu i sa mačem hrišćanskog viteza, zastavom
srednjovekovnog srpskog vladara Bosne Tvrtka Kotromanića i štitom sa simbolima
njegovog grba po kojima fondacija Zlatni ljiljan i nosi ime.
Posvetimo se sada glavnim adutima
Ljiljanovog dečijeg programa na koja je njihov realizator Semir Lokmić sigurno i
najponosniji, a to su animirani chex filmovi Patriot i Streljanje.
Kao i u svim pričama namenjenim najmlađima, i ovde je radnja jednostavna i lako razumljiva, podela na dobro i zlo jasna, a pouka nedvosmislena. Krenimo od Patriota.
Kao i u svim pričama namenjenim najmlađima, i ovde je radnja jednostavna i lako razumljiva, podela na dobro i zlo jasna, a pouka nedvosmislena. Krenimo od Patriota.
Na početku rata, u jednom bosanskom
selu, dvojica srpskih vojnika zarobili su dvojicu svojih muslimanskih komšija i
sprovode ih na streljanje.
Na naše iznenađenje, u liku prvog
Srbina, dugokosog i bradatog vojvode
Milana, prepoznali smo crte Vuka Draškovića iz mlađih dana.
Prvo smo pomislili da nam se to samo
učinilo i da je to samo slučajnost zbog Milanovog klasičnog chetnik looka i
stylinga koji je još pre četrdeset godina
kreirao i brendirao Veljko Bulajić, a čiji je najpoznatiji maneken dugo
godina bio Drašković. Ali kada smo videli kako izgleda drugi srpski vojnik u
ovom animiranom filmu, shvatili smo da frapantna sličnost vojvode Milana sa
liderom SPO-a nije slučajna i da Ljiljanovci očigledno danas miroljubivom,
liberalno-demokratičnom i NATO-fanatičnom Vuku nisu zaboravili i oprostili
četničku prošlost, niti su mu poverovali da je, osim što je promenio dlaku
(skratio kosu i bradu), promenio i ćud i istinski se preokrenuo, jer u
Milanovom kompanjonu koga on oslovljava sa kume, debeljuškastom plavušanu
okruglog lica – Jovanu, prepoznali smo Vukovog kuma Vojislava Šešelja. Iako je animirani Šešelj prikazan bez naočara, kako sličnost ne bi bila
previše očigledna, i bez toga je jasno da Jovan predstavlja upravo vođu
radikala.
Negativci u Patriotu su dobili likove Vuka i Šešelja da bi roditelji malih
muslimana kojima je ovaj film namenjen, mogli da im ispričaju da su upravo te
zle čike bile vođe ćetnićkih bandi iz Srbije, koje su ne tako davno napale
njihovu lepu zemlju, i kako bi muslimanska deca od najranijih dana zapamtila te
strašne i ružne njuške srpskog Zlog Vuka i Hromog Dabe.
Neka vas ne zbuni to što Ljiljanovi
animirani Srbi mešaju č i ć, pa ne može u ovom filmu baš sve da bude autentično
i savršeno.
Baš kao i Srbi, tako i likovi koji u Patriotu predstavljaju muslimane,
izgledaju isto kao i u realnosti, to jest kao i svaki drugi muslimanski seljak
iz Bosne – kao Bred Pit i Džastin Biber. A da bi mali muslimanski gledaoci znali za koji tim navijaju njihovi
heroji, Jusuf i Mustafa – i za koji bi zbog toga trebalo i sami da navijaju –
na duksu jednog od njih velikim i sjajnim slovima ispisano je „American“.
Ali razlika u odeći i obući koju nose
dobri dečaci i zle čike u ovom filmu treba da poruči još nešto, vrlo važno, što
će i najmlađi gledaoci lako shvatiti – uniforme i vojničke čizme na Milanu i
Jovanu najslikovitije pokazuju da su Srbi po zanimanju vojnici, tj. ubice – oni
su se već ranije bili pripremili i opremili za rat i samo su čekali pravi
trenutak da krenu da ubijaju, siluju, pljačkaju i pale, za razliku od njihovih
komšija muslimana u starkama koji su naivni i lakoverni, kakvim ih je Alah
stvorio, samo želeli da u miru žive, rade i slušaju rock ’n’ roll u svojim
selima.
Ali u želji da naglase mladalački,
urbani stajling Mustafe i Jusufa, Lljiljanovci su sebi zabili autogol i to iz
voleja – obukavši jednog od svojih glavnih junaka u maskirne combat pantalone
doveli su u sumnju civilni status muslimanskih mladića i time pružili
opravdanje za njihov tretman, kojem su bili podvrgnuti od strane Milana i
Jovana koji su, kao i gledaoci koji su ovaj detalj primetili, mogli pomisliti
da Jusuf nije stigao na vreme da skine svoju uniformu i presvuče se u civilno
odelo pre nego što su se Srbi pojavili.
A sad je bilo dosta priće – da citiramo
ćetnićkog vojvodu Milana – pogledajte i sami da li će se i pored bezizlazne
situacije u kojoj su se našli, filmski Mujo i Haso spasiti, da li će na kraju
dobro ipak pobediti i pravda trijumfovati, i da li će ova animirana filmska
bajka imati srećan kraj.
Nije ni čudo što Muhamed nije uspeo da
stigne na vreme da spasi i Mustafu, kada zaslugom
genijalnog animatora ovog filma Semira Lokmića, trči toliko sporo da izgleda kao da trči u mestu.
Kada ćemo imati priliku da vidimo kako
je izgledala osvetnička misija Muhameda i Jusufa i da li će se možda iz
njihovog prijateljstva razviti još dublja i intimnija veza, što je u 2. minutu filma nagovestio Jusuf svojom
izazovnom i zavodničkom seksi pozom pred Muhamedom, tj. kada ćemo gledati Patriot 2 još uvek se ne zna, jer na
sajtu Ljiljana nismo uspeli da o tome pronađemo podatke.
Ali da će nastavka sigurno biti,
najbolje svedoči nezvanična informacija do koje smo došli – da su predstavnici Pixara već kontaktirali
Zlatni ljiljan radi pregovora oko otkupa prava na holivudski rimejk Patriota jer su i oni prepoznali ogroman
potencijal ovog filma, i to kako komercijalni, tako i političko-propagandni, imajući u vidu brojnost muslimana u svetu. Kako
nezvanično saznajemo, već se pregovara sa najpoznatijim holivudskim zvezdama
koje bi pozajmile glasove glavnim likovima Patriota.
Najveći favoriti za uloge Jusufa i Mustafe su Bred Pit i Met Dejmon, a za lik
Muhameda – Vin Dizel, dok će negativce Patriota
– Milana i Jovana, oživeti Džejms Erl Džons i Džeremi Ajrons. Kuriozitet je da
je i samom Vuku Draškoviću bilo ponuđeno da svojim glasom oživi vojvodu Milana
u američkoj verziji filma, i to kako zbog želje holivudskih producenata da do
kraja ispoštuju izvornu ideju autora originalnog Patriota, tako i zbog
Vukovog odličnog vladanja engleskim jezikom, što je celom svetu demonstrirao u
svom čuvenom nastupu na CNN-u, kada je govorio o genetskom ukrštanju baba i
žaba. Ali iako je ova ponuda iz Holivuda bila finansijski izuzetno primamljiva,
Vuk je odlučno odbio izjavivši da bi pre odsekao ruku svakom mus...samom sebi
nego što bi učestvovao u bilo kakvom projektu na štetu svog poslovnog
pros...naroda.
Ali dok se ne pojavi američka 3D
verzija Patriota, posvetimo se drugom
Ljiljanovom animiranom chexu, a to je film Streljanje.
Imate pravo samo jednom da pogađate kojim streljanjem bi se mogao baviti jedan
muslimanski film, pa čak i ako je namenjen deci.
Iako zahvaljujući svojim roditeljima, mladi muslimanski gledaoci već znaju da za razliku od drugih animiranih filmova za decu, u Ljiljanovim filmovima ništa nije izmišljeno, već je sve zbilja, na početku ovog to mogu i sami da pročitaju:
Iako zahvaljujući svojim roditeljima, mladi muslimanski gledaoci već znaju da za razliku od drugih animiranih filmova za decu, u Ljiljanovim filmovima ništa nije izmišljeno, već je sve zbilja, na početku ovog to mogu i sami da pročitaju:
A ako ipak ima i muslimanske dece koja
još uvek ne znaju šta je to Sud u Hagu, roditelji će im već objasniti da je to
velika kuća u jednoj lepoj zemlji vetrenjača i lala gde najmudriji starci sveta
kažnjavaju sve one zle i ružne ćetnike iz Ljiljanovih filmova. Baš kao što su
ovi koje će videti u Streljanju.
Prvog od njih upoznaće u štabu srpske
vojske koji je smešten u svinjac. Ovaj, u Ljiljanovoj scenografskoj postavci
tipični srpski ambijent, upotpunjuju još i oklopni transporter, traktor IMT, i
sekirče u panju.
U takvom okruženju, koje najviše
podseća na prebivalište ljudoždera
mutanata iz Wrong Turn, upravo i
očekujete da vidite jednu mračnu, čudovišnu njušku poput one koju ima srpski
vojnik Miloš jer on izgleda baš kao serijski ubica iz nekog horor filma ili kao
vođa neonacista.
Najvažniji pak deo razgovora između
srpskog i ruskog ćetnika je onaj u kojem Miloš Nikolaju detaljno opisuje način
na koji je sprovedena likvidacija muslimana u Srebrenici, navodeći broj ubijenih i objašnjavajući plan kako da se njihovi leševi sakriju i tako zametnu tragovi ove
srpske akcije.
Ovaj Milošev monolog predstavlja, u
stvari, i zvaničnu muslimansku verziju takozvanog genocida u Srebrenici, a
koliko je ona lažna i apsurdna najbolje se vidi baš ovde, jer se savršeno
uklapa u jedan nestvaran, crno-beli, pojednostavljen i imaginaran svet kakav
postoji samo u crtanom filmu. Ovu sliku upotpunjuje i Miloševo nabrajanje
srpskih vojnika koji su, prema scenariju ovog crtaća pisanom na osnovu haških
presuda, učestvovali u streljanju srebreničkih muslimana, i to tako što
Nikolaju deklamuje njihova imena i prezimena, zaboravivši još samo da navede
brojeve njihovih ličnih karata. A čitanje srpskih imena praćeno je groktanjem
svinja.
Na ovako suptilno plasiranoj metafori,
Ljiljanovom režiseru i scenaristi Sеmiru Lokmiću
pozavideli bi i najveći simbolisti svetskog filma.
Ali pošto se iz statistički hladnog,
sterilnog i bezosećajnog prepričavanja likvidacije u Srebrenici od strane
jednog bezdušnog ćetnika, kakav je Miloš, ne može ni naslutiti sav užas tog
zločina, gledaoci treba sami da vide koliko je to strašno izgledalo. Zato nas
reditelj iz srpskog štaba vodi na novu lokaciju – u Kravicu, ispred
zemljoradničke zadruge, i vraća nas
nekoliko sati unazad – u vreme kada srpski vojnici oklopnim transporterom
šlepuju tour autobus nekog američkog boys benda koji se pokvario na njihovoj
turneji kroz Bosnu.
Ali šta je sad ovo – umesto da poprave
autobus mladim Amerikancima, a njih ugoste, Srbi ih sprovode na streljanje i
postrojavaju uza zid!
Ovaj put Srbe ne predvode ni Vuk ni
Šešelj, već jedan anonimni dugokosi plavušan koji izgleda kao da je pobegao sa
Planete majmuna i jedan bradati Ciga šatirane kose.
To mora da je ipak sasvim slučajno jer
u suprotnom bismo pomislili da su Ljiljanovci time želeli da Srbe predstave kao
majmune i Rome. Isto tako smo sigurni da se Ljiljanovim animatorima sasvim
slučajno omakla greška kada su u srpski streljački vod ubacili i jednog
nemačkog vojnika iz Drugog svetskog rata. U suprotnom bismo pomislili da su
Ljiljanovci time želeli da Srbe poistovete sa nacistima.
Tek kada se jedan od Srba obratio mladićima u šarenim duksevima i brzim patikama, koji su se sporo kretali prema zidu, povikom: „Ajde brže, balije!“ – gledaoci su shvatili da oni nisu mladi američki muzičari već muslimanski civili.
Kao što su u Streljanju Ljiljanovi animirani Srbi ružni, strašni i divlji, po standardu koji je uspostavljen u njihovom prvom chexu-Patriotu, tako su animirani muslimani i ovde isti kao i tamo – lepi, bezazleni i urbani, pa zato izgledaju kao da su izašli iz MTV spota nekog boys benda.
Zato smo se i iznenadili kada smo među
ovim mladim manekenima ugledali jednog sparušenog starca u staromodnom i
nebrendiranom džemperu.
Onda smo shvatili da su ga Ljiljanovci
među njih ubacili sa namerom da Srbima, osim dece, pripišu i ubistva
srebreničkih staraca. Ali kao što to uvek biva u njihovim crtaćima, umesto
željenog postigli su suprotan efekat – umesto da ovaj njihov dedica kod
gledalaca izazove empatiju, izazvao je samo smeh jer izgleda kao neki zombi iz
Dilana Doga Anđela Stana.
Ali je zato bilo malo gledalaca koji su
mogli ostati ravnodušni na najpotresniju scenu ovog filma, a to je ona u kojoj
jedan od muslimanskih mladića, iako od glave do pete obučen kao član
najpopularnijeg svetskog tinejdž benda One direction, u svom sudnjem času pred ćetničkim cevima ne pevuši pesmu
svog omiljenog benda, već tiho recituje molitvu Alahu.
A onda je sve gledaoce, zaleđenih
pogleda prikovanih za ovu scenu, presekao zvuk ćetničkih rafala koji su za
nekoliko sekundi pokosili sve članove najpoznatijih svetskih boys bendova. U tome im je
asistirao svojim šmajserom već pomenuti vojnik Vermahta.
Na isti način na koji je na početku
ovog filma Lokmić pokušao da da legitimitet onome što će u njemu biti prikazano
i gledaoce uveri u verodostojnost onoga što će videti, natpisom da je snimljen
po istinitim događajima potvrđenim presudama haškog suda, to je uradio i
na kraju filma, pa smo tako mogli da
čujemo da su za ovo streljanje Srbi zasluženo kažnjeni presudama podjednako
ugledne i svetski čuvene pravosudne institucije kao što je Sud BIH. Zato i
presude takvog suda (dugogodišnje zatvorske kazne izrečene Srbima čija nam
imena i prezimena narator čita) imaju veću težinu – telegrafiše nam Lokmić na ovaj način.
A ko može da posumnja u nezavisnost i
objektivnost suda koji je svoj kredibilitet potvrdio višegodišnjim
beskompromisnim procesuiranjem i drakonskim kažnjavanjem muslimanskih zločina nad
Srbima, kao što su istinski genocid
u Kravici počinjen u ovom selu na Božić 1993. od strane koljača Nasera Orića, u
vezi sa kojim nikada nisu preduzete ni istražne radnje, ili pak onaj u
Dobrovoljačkoj ulici u Sarajevu, počinjen 3. maja 1992. godine, za koji Sud BIH
ni posle višegodišnjeg istražnog postupka nije podigao ni jednu optužnicu.
Pošto Lokmić kao i svaki proizvođač
propagande dobro zna da jedna slika govori više od hiljadu reči, a zabrinut da
bi saznanje da su Srbi za Srebrenicu kažnjeni najtežim zatvorskim kaznama mogla
da kod mladih muslimanskih gledalaca njegovih filmova ugasi žeđ za osvetom, on
se pobrinuo da se to ne desi, već, naprotiv, da se kod njih mržnja prema Srbima
još više rasplamsa. Zato im je u poslednja tri minuta filma prikazao seriju
forenzičkih slajdova leševa i kostiju za koje se, naravno, tvrdi da su ostaci
streljanih srebreničkih civila, kao i fotografije sahrana u Potočarima i
ožalošćenih srebreničkih žena, da bi na samom kraju za verifikaciju svega
viđenog upotrebio „pečat“ u koji se niko u civilizovanom svetu (čitaj: zapadnom
i muslimanskom) ne bi usudio da posumnja i
ospori ga, a to je, naravno, najpoznatiji svetski četvorocifreni broj.
Da li je i koliko Lokmić u svojoj
nameri bio uspešan i da li se trud koji je uložio u Streljanje kao i u svoj prvi animirani chex Patriot isplatio, tj. da li je i u kojoj meri Ljiljanovo ideološko
trovanje muslimanske dece i omladine bilo uspešno, saznaćete na samom kraju
ovog teksta.
A sada pogledajte i sami ovaj film da
vidite da li nam je možda neka od sublimiranih poruka koje Ljiljanovci tako
vešto i neprimetno provlače kroz svoja remek dela, ipak promakla.
Ali ako ste nakon ovih filmova
pomislili da je to najsmešnije, ili bolje rečeno, najstrašnije što ćete videti
od dečijeg programa produkcije Zlatni ljiljan, prevarili ste se. Tek treba da
pogledate San malog Tarika, glavni
adut njihovog verskog programa za decu.
To, međutim, nije lepa i poučna dečija priča
kako bi njeni autori želeli da predstave ovo animirano ostvarenje svojim malim
gledaocima i njihovim roditeljima, već šestominutni horor film koji
muslimanskoj deci, na više nego ubedljiv način, predočava kakvi će ih užasi
snaći ukoliko pre spavanja nisu naučili nekoliko sura iz Kurana.
Zahvaljujući fondaciji Zlatni ljiljan,
svaki musliman koji želi da svoje dete podiže u duhu islamskog fundamentalizma,
dobio je priliku da u tu svrhu, umesto tradicionalnih ali danas prevaziđenih,
pa samim tim i nedovoljno efikasnih vaspitnih metoda, kao što je fizičko
kažnjavanje dece, upotrebi najsavremenije audio-vizuelno vaspitno-obazovno
sredstvo, kao što je film San malog Tarika.
Jer malo je muslimanske dece koja bi se suočena sa pretnjom da će morati da
gledaju ovaj film strave i užasa, usudila da ne poslušaju svoje roditelje.
Ali ako pak dete bude dobro i poslušno,
babo će mu, umesto Priče o Tariku, pred spavanje pustiti vedrije, ali
podjednako poučne filmiće Ljiljanovog versko-obrazovnog programa čiji su glavni
junaci mali Mustafa, obučen u tradicionalnu muslimansku nošnju, i njegov mudri
đedo Abdulah.
U prvom od njih, U čije ime učimo, mali gledalac će moći da čuje kako đedo
objašnjava svom unuku, razočaranom što je podbacio na pismenom zadatku, da je stalno napredovanje na različitim naučnim
poljima obaveza svakog muslimana, ali samo ukoliko uči u ime Alaha, a ne da bi
ga pohvalila učiteljica pred cjelim razredom ili da bi dobio veću ocenu od svog
druga.
A da je mali Mustafa dobro upamtio
savete koje mu je dao njegov đedo, videćemo već u sledećem filmiću, jer u njemu
on opominje jednog klovna koji mu je ispričao vic da to ne radi jer je muslimanima zabranjeno lagati i pričati viceve i
tako zabavljati ljude.
Ljiljanovci su očigledno rešili da
zabrane viceve o Muji i Hasi, ali kao što ćete videti u ovom filmu – ne i
hip-hop muziku, jer ona može odlično poslužiti da njihove poruke dopru do
mladih naraštaja. Naravno, pod uslovom da su polugluvi kao Mustafin đedo.
http://youtu.be/YXtMSyjqtOM
Da ne zaboravimo ni Priču o Jusufu. U ovom filmu će mladi
Ljiljanovi gledaoci naučiti od svoje animirane vršnjakinje Hatidže, učenice
jedne osnovne škole koju pohađaju mali muslimani sa ovih prostora, da roditelji
ne treba svojoj deci da pričaju i čitaju bajke o Uspavanoj lepotici i
Pepeljugi, već istinite priče iz Kurana. Upravo takva je priča o Ismailu i
Jusufu koju je Hatidža čula od svoje majke, a zatim je prenela u svoj pismeni
zadatak, koji je učitelj proglasio za najbolji, pa ga je na njegov zahtev
pročitala svojim drugovima iz razreda.
Uključujući tu i jedno crnče koje su
Ljiljanovci ubacili u Hatidžin razred, očigledno sa namerom da pokažu kakva
tolerancija, multikulturalnost i multietničnost vlada u školama balkanskih muslimana.
Svi dobri pedagozi, a ljudi iz
fondacije Zlatni ljiljan upravo takvima sebe smatraju, dobro znaju da obimno, teško i zahtevno gradivo deca
najlakše savladaju i usvoje kroz interaktivno učenje, odnosno kroz igru. Upravo
zato je autorski tim Zlatnog ljiljana, na čelu sa Semirom Lokmićem, kreirao kompjutersku igricu U streljani, u
kojoj muslimanski klinci i klinceze mogu uživati u predahu između Ljiljanovih
vaspitno-obrazovnih filmova. To je uzbudljiva 3D pucačina u prvom licu na 16
nivoa, sa vrhunskom grafikom, velikim
izborom oružja, atraktivnim teksturama, vrhunskim voice actingom i ultrarealističnim
gore efektima. A kako izgleda muslimanska varijanta Doom-a/Half life-a/Quake-a
možete videti i sami.
NASTAVIĆE SE..
No comments:
Post a Comment